سازمان غذا و داروی آمریکا امسال داروی جدیدی را برای بازیابی میل جنسی در برخی از زنان دچار اختلال افت میل جنسی تایید کرد.

Vyleesi

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌ان این دارو که برملانوتاید (bremelanotide) نام دارد و با نام تجاری Vyleesi بوسیله شرکت داروسازی AMAG به بازار فرستاده خواهد شد، یک داروی تزریقی است که پیش از آمیزش استفاده می‌شود. این دارو برای درمان زنانی که دوران پیش از یائسگی را می‌گذرانند و دچار اختلال افت میل جنسی هستند که این بی‌علاقگی به آمیزش باعث مشکل عمده‌ای در زندگی‌شان شده است، تجویز خواهد شد.

کارشناسان می‌گویند اختلال کارکرد جنسی ناشی از افت میل جنسی می‌تواند اثرات زیانباری بر عزت‌نفس و اعتماد زن بگذارد و روابط او با همسرش را مختل کند.

تخمین زده می‌شود که بین ۸ تا ۱۰ درصد زنان دچار  افت میل جنسی باشند که شایع‌ترین اختلال کارکرد جنسی در زنان است.

برملانوتاید نخستین دارو برای درمان افت میل جنسی زنان نیست. قبلاً در سال ۲۰۱۵ دارو فلیبانسرین (flibanserin) با نام تجارتی Addy ساخت شرکت Sprout برای افت میل جنسی زنان تأیید شده بود. این دارو که به شکل قرص خوراکی است فقط بوسیله پزشکان که به طور خاص مجوز داشته باشند، برای بیماران نسخه می‌شود و باید روزانه مصرف شود. درحالی‌که برملانوتاید را می‌توان فقط در مواقع ضروری تزریق کرد.

هر دوی این داروها بر گیرنده‌های مغزی اثر می‌کنند.

البته برملانوتاید درمان خط اول بر افت میل جنسی زنان نیست، بلکه مکملی برای سایر درمان‌ها مانند روان‌درمانی است و پزشکان ابتدا باید سایر علل افت میل جنسی مانند بیماری‌های زمینه‌ای، عوارض جانبی داروها و عوامل تنش‌زا در رابطه عاطفی را کنار گذاشته باشند.

شایع‌ترین عوارض جانبی این داروی جدید تهوع، سردرد و گرگرفتگی هستند. کارشناسان می‌گویند این دارو برای گروهی از زنان که سایر گزینه‌های درمانی در آن‌ها مؤثر نبوده است، می‌تواند تا حدودی سودمند باشد. البته با توجه به اینکه عوامل شیمیایی بسیاری بر میل جنسی تأثیر می‌گذارند، استفاده از این دارو باید بخشی از یک رویکرد گسترده‌تر به مشکل افت میل جنسی در بیمار باشد.

کد خبر 445645

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha